آموزش طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

جاوا اسکریپت چیست؟

پنجشنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۳۸ ق.ظ

JavaScript یک زبان برنامه نویسی است که معمولاً در توسعه وب استفاده می شود. در ابتدا توسط Netscape به عنوان ابزاری برای افزودن عناصر پویا و تعاملی به وب سایتها توسعه داده شد. در حالی که جاوا اسکریپت تحت تأثیر جاوا است ، نحو بیشتر شبیه به C است و مبتنی بر ECMAScript است ، یک زبان برنامه نویسی که توسط Sun Microsystems ساخته شده است.

JavaScript یک زبان برنامه نویسی سمت مشتری است ، به این معنی که کد منبع توسط مرورگر وب مشتری به جای سرور وب پردازش می شود. این بدان معنی است که توابع JavaScript پس از بارگیری یک صفحه وب بدون برقراری ارتباط با سرور ، می توانند اجرا شوند. به عنوان مثال ، یک عملکرد JavaScript ممکن است قبل از ارسال ، فرم وب را بررسی کند تا مطمئن شود که تمام قسمتهای مورد نیاز پر شده است. کد JavaScript می تواند قبل از انتقال اطلاعات به سرور ، پیام خطایی ایجاد کند.

مانند زبانهای اسکریپت نویسی سمت سرور ، مانند PHP و ASP ، کد JavaScript را می توان در هر نقطه در HTML یک صفحه وب قرار داد. با این وجود ، فقط خروجی کد سمت سرور در HTML نمایش داده می شود ، در حالی که کد JavaScript در منبع صفحه وب کاملاً قابل مشاهده است. همچنین می توانید به پرونده جداگانه .JS مراجعه کنید ، که ممکن است در یک مرورگر نیز مشاهده شود.

در زیر مثالی از عملکرد اصلی JavaScript وجود دارد که دو عدد را اضافه می کند. عملکرد با پارامترهای 7 و 11 فراخوانی می شود. اگر کد زیر در HTML یک صفحه وب قرار داشته باشد ، متن "18" را در جعبه هشدار نمایش می دهد.

<script>
  function sum(a,b)
  {
    return a + b;
  }
  var total = sum(7,11);
  alert(total);
</script>

توابع جاوا اسکریپت را می توان در برچسب <script> یا هنگام وقوع رویدادهای خاص فراخوانی کرد. مثالها شامل onClick ، ​​onMouseDown ، onMouseUp ، onKeyDown ، onKeyUp ، onFocus ، onBlur ، onSubmit و بسیاری دیگر است. در حالی که هنوز هم از JavaScript استاندارد برای انجام توابع اساسی در سمت مشتری استفاده می شود ، اکنون بسیاری از توسعه دهندگان وب ترجیح می دهند از کتابخانه های JavaScript مانند jQuery استفاده کنند تا عناصر پویا پیشرفته تری به وب سایت ها اضافه شود.

  • vedseo vedseo

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی